HiStOrIA

Den Rhodinska familjens cirkushistoria sträcker sig tillbaka till år 1899 då 28-årige Carl Rhodin (1871-1952), känd som Brazil Jack, startade cirkusen som ännu bär hans namn. Artistnamnet kom till som en hommage till den amerikanske nöjesidkaren William F Cody AKA Buffalo Bill, vars Wild West Show skördat stora framgångar i Europa under åren 1887-1893. Sålunda dominerades Brazils föreställningar de första åren av stora tablåer med diligensöverfall, kvinnorov och skottlossningar på menyn. Brazil var då den store hjälten som gick segrande ur alla striderna. Han gjorde virtuosa lassotricks, sköt prick rent akrobatiskt, kastade kniv och allt annat man kunde förvänta sig av en fullfjädrad västernhjälte. Dessutom gjorde han skuggbilder, trakterade fiolen som en riktig häxmästare, sjöng kupletter, trollade samt framförde små sketcher.

Ja Brazil kunde konsten att på egen hand underhålla en publik så att de ömsom kippade efter andan av spänning och ömsom vred sig i skrattkramper. Cirkusen utvecklades snabbt, pga. dessa hans talanger i kombination med ett enastående sinne för reklam, till en av Skandinaviens största under namnet Cirkus London men 1917 var det slut på lustifikationerna och Brazil tvingades lämna sitt företag. Han hade nämligen inte samma goda handlag med ekonomi som med reklam och konstnärliga ting.
Snart var han dock i elden igen, nu som meddirektör för en mindre lantsortscirkus i kompanjonskap med Albert Altenburg. På grund av osämja bröts kompanjonskapet dock efter säsongen 1924 och Brazil gick vidare mot andra äventyr i nöjesbranschen. Han fick erbjudandet att verka som reklamchef för nyöppnade ”Nöjesfältet” i Stockholm, bosatte sig för första gången i sitt liv, med familj i en våning på Drottninggatan. I huvudstaden öppnade han dessutom ”Barnum Show”, en lokal i vilken man förevisade abnormiteter och andra attraktioner samt ett antal spelhallar.

1932 tvingades familjen åter ut på turnéer på grund av ett förbud mot spel om pengar och pengars värde. Ett växelbruk mellan tivoli, varieté och cirkus följde nu fram till 1941 då äldsta sonen Trolle (Olof Trollheimen 1917-1997) tog över rodret för familjeföretaget i vilket Brazil själv antog en mer blygsam roll.

Trolle Rhodin var en dynamisk direktör vars Zoo Cirkus förbluffande snabbt utvecklades till en internationell storcirkus av dignitet med satsning på stora djurgrupper och spektakulära jätteshower. Förutom turnerandet i Norden gästade man såväl Orienten som Östeuropa med årslånga turnéer. Zoo Cirkus var tex. första västcirkus att besöka Sovjetunionen där man gjorde ett intryck som kan spåras fram till dagens ryska cirkuskonst.

Under resorna i östblocket knöt Trolle kontakter med cirkusdirektioner, ministerier och artistskolor. Kontakter som skulle visa sig ovärderliga då John Ringling North bad honom att bli artistchef vid världens största cirkus ”Ringling bros. and Barnum & Bailey” The greatest show on earth. Trolle accepterade erbjudandet, Zoo Cirkus lades i malpåse år 1964 och han inledde en lång och framgångsrik karriär i den amerikanska cirkusvärlden.

År 1982 hade utvecklingen i den europeiska cirkusen tagit sig nya konstnärliga vändningar och Trolle riktade åter sitt intresse åt vårt håll. Tillsammans med sina tre barn återskapade han nu Cirkus Brazil Jack med undertiteln (Cirkus som på farfars tid) en resa tillbaks till barndomens cirkus. Det var en cirkus med element av teater och romantisk nostalgi i fråga om presentation, musik och ljussättning men med alla de discipliner man kan kräva av en riktig cirkusföreställning såsom klassiska clowner, djur och spektakulära akrobattrupper.

1997 gick Trolle ur tiden och cirkusen övergick strax därefter i sonens Trolle junior (1954-) ägande. Dennes hustru Carmen Lupascu Rhodin (1954-) hade en gedigen bakgrund i allt det som rör cirkusen. Hon verkade sedan omstarten i rollen som lindansös och jonglör men även som duvdrottning och i en rad andra artistiska områden. Nu tog hon klivet ut ur manegen för att i stället ta ett grepp om företagets fortsatta drift och framtid.

Sönerna Trolle 3 (1988-) och Max (1990-2011) fick bokstavligen cirkusen med modersmjölken. Max var tidigt fascinerad i den magi som skapades i manegen medan Trolle 3 intresserade sig för allt det tekniska runt omkring, från lastbilar och transporter till hur det stora tältet kommer på plats.
Så småningom, efter många, långa år av träning blev Max dröm förverkligad då han kunde träda in i strålkastarljusen som en av våra mest lovande unga jonglörer. Tyvärr avslutades hans liv alltför tidigt och vi får aldrig veta hur långt hans talanger hade kunnat bära honom.

Hur Trolle 3 har vuxit in i sin roll överträffar allas förväntningar och med all säkerhet även farfars cirkuskungen Trolle. Förutom att tillbringa vintrarna i den internationella cirkussfären som konstnärlig ledare, regissör och teknisk ansvarig, ritar han nu med säker hand ut strategin för hur han ska leda familjen egna cirkus in i en framtid som just nu ser väldigt osäker ut. Hur man ska möta publikens högljudda krav på en djurfri cirkus utan att tappa förtroendet från den gamla trogna publiken.

Cirkuskonsten har sannerligen en spännande och turbulent tid framför sig. Många anrika företag har tvingats slå igen men Cirkus Brazil har genom seklerna alltid anpassat sig efter publikens önskan och kommer att så göra även framledes.